Karlebo blev til Nivå

Navnet “Nivå Roklub” blev vedtaget på en generalforsamling i 2005. Tidligere hed vi “Karlebo Roklub”, men med tiden blev vi omdøbt til Nivå Roklub, blandt andet fordi Karlebo Kommune som følge af kommunalreformen kom til at hedde Fredensborg Kommune, men også fordi mange spurgte: “Kan man ro i Karlebo, der er jo ikke engang en sø?” Og da vi holder til i Nivå Havn, var det nærliggende at skifte navn til Nivå Roklub.

1979-1980

Tilbage i efteråret 1979 bemærkede fire ældre roere gennem en lokalplan, at der skulle anlægges en lystbådehavn i Nivå. På prospektet over den planlagte havn var en roklub placeret side om side med en sejlsportsklub. De fire venner så på hinanden. En Roklub!? Hvor er roerne?

Således annoncerede Aase og Gorm Haraldsted samt Lisbeth og Knud Thatt Jensen den 24. april 1980 stiftelsen af Karlebo Roklub, og klubben blev samtidig optaget i Dansk Forening for Rosport.

Karlebo Roklub havde ingen både, så der blev taget kontakt til Humlebæk Roklub, som udlånte både og hjalp med husly i deres klubhus. Vi fik lov til at benytte klubben, som var det vores egen, hvilket resulterede i, at vi gennemførte første rosæson med et aktivitetsniveau, som gav genlyd både i presse og i rosportskredse.

Karlebo Kommune godkendte os som forening, og man lod os benytte byvåbnet, Svanen, til vores bomærke.

“Beduinlejren” blev til en klub

Et af medlemmernes villatelte, med øgenavnet “Beduinlejren”, fungerede som sommerklubhus og omklædningsrum. Eneste faciliteter udover dette var en ponton. Under disse primitive forhold gennemførte roklubbens nu ca. 90 medlemmer deres anden rosæson og afholdte klubbens første, egen “ællingedåb”, og tro det eller ej, klubben måtte grundet manglende faciliteter regulere sin medlemstilgang.

FOTO: “Beduinlejren”

Vinteren 1981-82 foregik i klubhuset på stationspladsen, og efter mange og intense forhandlinger blev det gamle klubhus udskiftet med det, som i dag er placeret i Nivå Havn.

I dag har Nivå Roklub cirka 50 aktive medlemmer.

Fra Karlebo Marathon til Øresund Marathon

I begyndelsen af klubbens levetid var der en del roere, som kom fra Københavnske roklubber. De havde “hjemve” og roede derfor en tur til København og tilbage igen en gang om året. Dette begyndte der med tiden at gå en hel del sport i. Hvor hurtigt kan vi ro derind?, og en ny idé formede sig omkring en konkurrence, hvor roere fra hele landet skulle kunne deltage.

Konkurrencen blev til langturskaproning over en marathon-distance på 42,195 sømil, som svarer til 78 km. For at roere fra hele landet kunne deltage blev starttidspunktet sat til kl. 21.00 fredag aften og sluttiden til kl. 21 lørdag aften. Altså et 24 timers løb med en pause på 1 time i en Københavnsk roklub. Karlebo Marathon var en realitet!

Da marathonet var størst deltog cirka 50 både, men i 2012 var antallet faldet til 14, som desværre betød, at udgifter og indtægter ikke længere kunne hænge sammen. Derfor blev det besluttet at stoppe afholdelsen af Karlebo Marathon. Det var der til gengæld nogen i København, som blev kede af, og i 2014 blev marathonet genoplivet under navnet “Øresund Marathon” med Amager Ro- og Kajakklub som hovedarrangør. Og således gik det til, at bådene nu starter i København og vender i Nivå.

Det første Øresund Maraton løb af stablen i 2014 og Nivå Roklub har haft en båd med hvert år siden da.