Klubben

Vi er en aktiv og alsidig roklub, som ligger i Nivå havn på Øresundskysten. Har du lyst til at kombinere motion og hyggeligt samvær, så kan roning i Nivå Roklub være noget for dig. Vi er en idrætsforening, som drives af medlemmernes frivillige arbejdskraft.

I Nivå Roklub holder vi på, at aktiviteter skal udspringe fra medlemmerne. Medlemmerne er selv ansvarlige for at drive nye initiativer frem til konkrete aktiviteter. På den måde skaber vi det bedste engagement og inddrager flest mulige medlemmer i de beslutninger, der træffes, og de aktiviteter, der gennemføres.

Læs om vores tilbud inden for roning

Aktiviteter og udvalg

I klubben har vi, ud over roning, en lang række sociale aktiviteter uden for bådene som for eksempel fællesspisning den sidste tirsdag i måneden (se mere nedenfor).

Oversigt over aktuelle arrangementer, aktiviteter, rovagter mv findes i vores klubkalender på holdsport.dk (medlemslogin).

Vi har samlet en række udvalg med ansvar for forskellige aktiviteter: Husudvalget (se nedenfor), Instruktørudvalget, Materialeudvalget og Turudvalget. Alle i klubben er velkomne til at deltage i de udvalg, de har lyst til.

Dansk Forening for Rosport (DFfR)

Nivå Roklub er medlem af Dansk Forening for Rosport (DFfR) og dermed medlem af Dansk Idrætsforbund (DIF). DFfR er det officielle forbund for dansk roning og består af 146 roklubber over hele Danmark. Formand for Nivå Roklub, Anders Kabel, er vores kontaktperson til DFfR.

Svanen

Vi brugere den tidligere Karlebo kommunes byvåben i vores bomærke og stander. Det er karakteriseret ved en svane. Temaet for navnene på klubbens både er vadefugle såsom: “Gråanden”, “Troldanden” og “Tejsten”. Det samme gælder for nye, endnu ikke frigivede roere, som kaldes “ællinger”.

Året rundt i Nivå Roklub

Januar Nytårskur
Danske Mesterskaber Ergometer – Fit For Rowing (kaproning i ergometer for tilmeldte hold)
Marts Medlemsmøde
Vinter Otter Grand Prix slutter (kaproning i ergometer for tilmeldte hold)
Afslutning af træningshold i ergometer (indendørs)
Svømmeprøve i svømmehal (aflægges hvert andet år for den enkelte roer)
Standerhejsning og opstart af roning på vand
April Lokalstyrmandskursus for udvalgte roere
Første langture (fællesture)
Maj Roskole for nye roere
Bliv medlem
Juni Havnens Dag den 5. juni med åbent hus i klubben
Skt. Hans aften med middag sammen med Nivå Kajakklub
Juli Sommerfest
Nordsjællands Blå Bånd (kaproning for tilmeldte hold)
August ”Brunch på stranden” sammen med Nivå Kajakklub
September Danish Open Coastal Rowing (kaproning for tilmeldte hold)
Øresund Maraton (langdistance-kaproning for tilmeldte hold)
Oktober Copenhagen Harbour Race (kaproning for tilmeldte hold)
Standerstrygning og afslutning af roning på vand
Opstart af træningshold i ergometer (indendørs)
November Vinter Otter Grand Prix starter (kaproning i ergometer for tilmeldte hold)
Bådklargøring
Medlemsmøde
Julearrangement
December Generalforsamling
Euro Slide Open (kaproning i ergometer for tilmeldte hold)

Husudvalget

Medlemmer af husudvalget står for vedligeholdelse og drift af vores fælles hus og faciliteter.

Nivå Roklub deler klubhus med Nivå Kajakklub, og de to formænd for hhv. kajak- og roklubben er i tæt dialog omkring husudvalgets opgaver. Vores to klubber har endvidere etableret et “Nyt Hus”-udvalg, som i tæt samarbejde med kommunen og andre relevante samarbejdspartnere skal arbejde for en udvidelse af vores faciliteter.

Medlemmer af husudvalget:

Anne-Marie Bech
Leif Michael Jensen
2 repræsentanter fra Nivå Kajakklub

Praktisk omkring brug af klubhus

Nøgle
Medlemmer af klubben kan få udleveret egen nøgle til klubhus og bådhal. Kontakt Dorte Nielsen, som administrerer nøglerne. Der skal indbetales 200 kr i nøgledepositum til klubbens konto i Danske Bank:

Reg: 1551
Konto: 1004409
Angiv navn og medlemsnummer

Ting der skal ordnes (inde som ude)
Vi sætter stor pris på, at vores medlemmer hjælper hinanden med at holde vores klubhus ved lige. Hvis du opdager en mangel eller skade, som du selv kan ordne, så gør det gerne! Ellers aftal med Husudvalget, hvem der gør hvad.

Indkøb til eller ændringer i huset
Kontakt Husudvalget.

Rengøring
Anne-Marie Bech er vores kontaktperson omkring rengøring i huset.

Køkken
Annette La Cour er indkøber af kaffe mm. til fælles brug. Skriv på ophængt liste i køkkenet, hvis der mangler noget.

Fællesspisning
Dorte Nielsen koordinerer fællesspisning den sidste tirsdag i måneden. Alle kan melde sig som kok hos Dorte. Kokken lægger selv ud for indkøb, beregner pris pr. deltager og indhendter betaling fra deltagerne. Der plejer at være mange, som gerne vil give en hånd med.

Øl, vand og vin
Dorte Nielsen har ansvar for indkøb af øl/vand/vin til salg til medlemmer i forbindelse med sociale arrangementer. Medlemmer betaler kontant til pengekassen, som står i køleskabet. Prislisten hænger på køleskabet.

Brandsikring, førstehjælpsudstyr
Erik Kaastrup har ansvar for, at vi er up-to-date mht brandsikkerhed og førstehjælpsudstur.